REGIONALIZAREA
ROMÂNIEI
Societatea
de Geografie din România, înfiintata
în anul 1875, a analizat, în
cadrul Conferinti Nationale, care s-a desfasurat
la Timisoara ,
în perioada 24-26 mai 2013, propunerea de regionalizare
a României elaborata de prof. univ. dr. Pompei Cocean, directorul Centrului de
Geografie Regionala al Universitii Babei-Bolyai, din Cluj-Napoca, pe care Societatea noastra si-a însusit-o prin
vot unanim si o înainteaza tuturor institutiilor si forurilor implicate în
aceasta actiune de mare responsabilitate pentru dezvoltarea tarii în urmatoarele
decenii, precum si mass-mediei nationale.
1.
Scopul si criteriile regionalizarii
În orice loc si context s-a realizat, delimitarea
regiunilor a fost si a ramas o
operatiune anevoioasa, fapt subliniat de
cunoscutul geograf francez Pierre George prin cuvintele: „nimic nu este mai
dificil ca a delimita în mod obiectiv o regiune”. Ea trebuie sa aiba, înca din
start, un scop clar definit si sa se bazeze pe criterii stiintific prioritizate.
Scopul actiunii de regionalizare consta, înaintea oricaror
altor deziderate, în:
- optimizarea functiilor teritoriului;
- gestiunea optima a resurselor sale;
- realizarea coeziunii teritoriale;
- materializarea în practica a programelor si a
politicilor de dezvoltare;
- buna guvernanta teritoriala.
Conform celor mai noi opinii ale cercetatorilor stiintifici
din domeniul regional,
operatiunea de regionalizare trebuie sa aiba ca
finalitate delimitarea unor entitati
spatiale de program cu însusiri
sistemice. Acest
deziderat poate fi atins prin luarea în considerare, în mod imperios, a unor
atribute definitorii ale teritoriului, devenite criterii
indispensabile ale regionalizarii,
cum ar fi:
- gravitatia (naturala si antropica) spre poli de crestere
sau axe de
dezvoltare;
- existenta unei baze de sustinere a dezvoltarii
durabile, constituite din
resurse ale solului si ale subsolului, bogata si
diversificata;
- fluenta interna optima a vectorilor purtatori de
masa, energie, bunuri si
interese;
- capacitatea ridicata de inovare si disipare a
inovarii;
- raporturile favorabile (derivate din pozitia
geografica, dar si din relatiile de
conectivitate deja instaurate) cu entitatile spatiale
învecinate;
- spatiu mental bine consolidat.
De observat ca suprafata regiunii si numarul de
locuitori, nu sunt neaparat
criterii fundamentale ale regionalizarii stiintific
abordate, ele transformând teritoriul, prin delimitarile care le impun, în
contextul neomogenitatii sale naturale, dar si antropice, recunoscute, într-un
veritabil „pat al lui Procust”, generator, ulterior, de mari disfunctii.
Odata conturat teritoriul, dupa însusirile
sus-mentionate, a doua problema
stringenta este stabilirea limitelor unitatii spatiale. Exista si în acest caz o serie de criterii ce
se aplica riguros, si anume cel functional, peisagistic, structural sau
mental.
În general, limita regiunii se va suprapune
liniei de difluenta a vectorilor
purtatori ai principiilor dezvoltarii, orice
includere într-o regiune sau alta a unor areale care graviteaza spre alte
sisteme de referinta fiind din start contraproductiva.
În sfârsit, o regiune functionala, cum se doresc
a fi toate cele rezultate prin
procesul de regionalizare preconizat, trebuie sa
corespunda unei choreme
specifice (termen introdus de R.
Brunet si O. Dollfus în monumentala lucrare Géographie Universelle, Paris, 1990, si semnificând un „alfabet al spatiului”) în care
liniile de forta ale teritoriului pot sa se structureze organic, unde ariile
efervescente urbane si rurale, care asigura fermentul dezvoltarii, sa
contrabalanseze net ariile critice sau defavorizate, mai slab populate si
dotate cu infrastructuri etc.
2.
Regionalizarea administrativa a României (varianta)
Aplicând criteriile sus-mentionate la
particularitatile structurale ale teritoriului
României, rezulta un numar de 10 regiuni
(ilustrate în harta anexata), sinonime la tot atâtea sisteme spatiale cu un
grad de functionalitate ridicat, dupa cum urmeaza:
1. Regiunea Moldova,
suprapusa integral actualei Regiuni de Nord-Est,
include, în proportie semnificativa, cele doua
provincii istorico-geografice
ale României , Moldova si Bucovina ,
având ca pol de crestere un oras
reprezentativ prin istoria si cultura sa,
municipiul Iasi . Este o entitate a
carei dezvoltare se va centra pe axa de gravitatie
a Siretului, un tronson
important al culoarului de circulatie
est-europeana ce lega, în Evul Mediu,
Marea Baltica de Marea Neagra si care se va
dinamiza în perspectiva.
2. Regiunea Crisana-Maramures reuneste
judetele Bihor, Salaj, Satu Mare si Maramures
ale celor doua provincii istorice. Centrul sau polarizator de
mare perspectiva este orasul Satu Mare, cu numeroase valente de „loc
central” în raport cu celelalte trei centre judetene,
unele dintre ele (Oradea ,
Baia Mare) cu o pozitie usor superioara în ceea
ce priveste nivelul actual
de dezvoltare. Conectivitatea ridicata si pozitia
geografica favorabilatîi
sustin însa aspiratiile pentru o capitala
regionala de reala perspectiva.
3. Transilvania de Nord include judetele Cluj, Bistrita-Nasaud, Mures si
Harghita, centrate pe doua axe de dezvoltare, ale
Someselor si Muresului.
Polul sau de gravitatie ramâne Cluj-Napoca , centru urban cu o aura
istorica si culturala recunoscuta.
4. Transilvania de Sud se suprapune
spatial judetelor Covasna, Brasov ,
Sibiu,
Alba si Hunedoara. Capitala sa
este mai dificil de fixat, Brasovul,
5. Banatul
are drept osatura provincia
istorico-geografica cu acelasi nume,
compusa din judetele Arad , Timis si Caras-Severin. Timisoara
se
detaseaza ca pol de crestere în competitia resedintei
regionale, în
comparatie cu Aradul sau Resita .
6. Oltenia
conserva spatiul vechii provincii
istorice omonime, cu actualele
judete Dolj,
Gorj, Mehedinti, Olt si Vâlcea. Municipiul Craiova este
un
centru polarizator de drept si fara concurent.
7. Muntenia de Nord asociaza, într-un tot
integrat, judetele Arges,
Dâmbovita,
Prahova si Buzau. Cu o pozitie
privilegiata, geografica si în
privinta rangului urban, se impune, ca pol de
dezvoltare, orasul Ploiesti .
Axa urbana
Buzau-Ploiesti-Târgoviste-Pitesti da consistenta sistemului
spatial, articulându-l functional.
8. Muntenia de Sud cuprinde, în primul
rând, zona metropolitana Bucuresti-
Ilfov si
judetele Teleorman, Giurgiu si Calarasi. Situatia actuala, a unei
„regiuni în regiune” este cu totul neproductiva si
generatoare de mari
disfunctii, judetele dunarene sus-mentionate
gravitând spre capitala tarii,
Bucuresti, si nu spre Ploiesti ,
ales drept sediu administrativ al Regiunii de
Dezvoltare Sud (Muntenia).
9. Dunarea de Jos se contureaza la interfata
provinciilor istorice Muntenia si
acoperire în istoria locurilor, iar polul de
dezvoltare este binomul Galati-
10. Dobrogea
este singura regiune a României unde
delimitarea naturala este
fara echivoc, cursul Dunarii si Litoralul
fixându-i limite transante.
3.
Argumente
- Regiunile propuse întrunesc, din punct de vedere
structural si functional,
trasaturile entitatilor spatiale de program cu însusiri sistemice, considerate
a fi cele mai adecvate în practica planificarii si
amenajarii teritoriale. Ele se
încadreaza, fara exceptie, din punct de vedere al
numarului de locuitori, în
ecartul taxonului spatial european NUTS 2 (între
800.000 si 3.000.000
persoane);
- Limitele regiunilor, trasate pe baza unor criterii multiple (functional,
structural, mental) urmeaza, în pondere covârsitoare,
linia de difluenta a
vectorilor purtatori ai principiilor dezvoltarii
în fiecare unitate geografica în
parte;
- Baza de sustinere a dezvoltarii
economice a tuturor regiunilor este
constituita din resurse ale solului si subsolului
diversificate, problema care
se pune fiind buna gestiune si exploatarea lor în
interesul locuitorilor
acestora;
- Regiunile propuse au în arhitectura lor, fara exceptie,
poli de crestere
si/sau axe de dezvoltare ce vor asigura, strategic si logistic, conditiile
necesare afirmarii economice si sociale a
teritoriului subordonat;
- Toate regiunile propuse au între limitele lor puternice centre universitare,
în laboratoarele carora înfloresc premisele inovarii si disiparii acesteia în
teritoriul limitrof – conditie sine qua non a dezvoltarii competitive în actuala
perioada;
- Varianta de divizare teritoriala propusa conserva zestrea spirituala,
istorica
si culturala a vechilor
provincii istorico-geografice,
inclusiv prin topicele
atribuite, pe care o ajusteaza în structuri
conforme cu principiile stiintific
decantate ale regionalizarii din secolul în care
traim.
Astfel, Transilvania, constituita, istoric
vorbind, din 10 judete, a fost divizata în
doua regiuni echilibrate, Transilvania de Nord si
Transilvania de Sud, cu o agregare structurala si functionalitate mult mai bine
conturate. Au rezultat doua entitati teritoriale cu standarde de dezvoltare
optime (raportate la România), cu sisteme urbane multinodale si axe de gravitatie
efervescente.
În mod similar, Muntenia, încadrata preponderent
în Regiunea de Dezvoltare
Sud, ofera prilejul unei restructurari
teritoriale mult mai armonioase prin instituirea a doua regiuni (Muntenia de
Nord si Muntenia de Sud), ambele cu o dinamica economica sustinuta. Subliniem
necesitatea imperioasa a creionarii regiunii Muntenia de Sud, având ca pol de
crestere municipiul Bucuresti, din mai multe motive, si anume: spre Bucuresti
graviteaza functional toate cele trei judete
dunarene (Teleorman, Giurgiu si Calarasi); prin atasarea acestora
la Bucureti,
standardul de dezvoltare al întregii regiuni creste
vizibil; Bucurestiul câstiga un
hinterland care, în contextul edificarii
canalului spre Dunare, îi va consfinti statutul de capitala dunareana, asemanator
Vienei, Budapestei, Belgradului sau Bratislavei.
Regiunea Dunarea de Jos are menirea de-a
valorifica potentialul unui teritoriu
care graviteaza spre binomul urban Galati-Braila,
dar si al fluviului Dunarea în
general, strategia de dezvoltare a întregului
bazin dunarean fiind în curs de
elaborare la nivelul organismelor de resort ale
Uniunii Europene.
„Capitalele” viitoarelor regiuni
au fost alese, în majoritatea
absoluta a
cazurilor, dintre orasele cu atribute functionale si rezonanta
istorica si culturala certa, detasate
fata de cele ale eventualelor contracandidate. Singurele exceptii, Sibiul si Satu
Mare au fost propuse pornind de la pozitia lor favorabila în teritoriu,
asemanatoare unui „loc central”, cu facilitati
recunoscute de conectivitate în teritoriul aferent. Brasovul sau Alba Iulia,
respectiv Oradea si Baia Mare, orase cu o aura istorica superioara, dar situate
spre periferia propriilor regiuni, îsi pastreaza însa nealterata functia de poli
regionali de crestere, ce vor influenta benefic ascensiunea economico-sociala a
unitatii în ansamblu, conceptul dezvoltarii policentrice fiind de mare actualitate în spatiul european.
(Documentatie publicata în ziarul Faclia din 4, 8 si 11 aprilie 2013
si în revistele Orasul si Terra, nr.
VII respectiv LXIV)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu