Acum 150 de ani, Nicolae Filimon facea o radiografie a societatii romanesti, de la acea vreme. Cititi si va cruciti, cata asemanare cu societatea noastra de astazi.
"Prolog
Nimic nu este
mai periculos pentru un stat ce voieşte a se reorganiza,
decât a da frânele guvernului în mâinile parveniţilor, meniţi din concepţiune a
fi slugi şi educaţi într-un mod cum să poată scoate lapte din piatră cu orice
preţ!…
Platon a zis, cu
două mii de ani înainte de a lua noi pana în mână ca să descriem pe ciocoi, că
un om, ca să poată deveni cetăţean onest, mai întâi de toate caută să fie
născut bine, crescut în frica lui Dumnezeu, şi din copilărie până la maturitate
să trăiască înconjurat de oameni virtuoşi şi drepţi.
Ciocoiul este
totdeauna şi în orice ţară un om venal, ipocrit, laş, orgolios, lacom, brutal
până la barbarie şi dotat de o ambiţiune nemărginită, care eclată ca o bombă pe
dată ce şi-a ajuns ţinta aspiraţiunilor sale.
Pepiniera în
care cresc aceşti inamici ai onoarei şi ai tuturor virtuţilor cetăţeneşti este
mai totdeauna casa bogatului şi mai cu seamă a bogatului parvenit. Aci vine
ciocoiul, umilit, şi cere a servi pe boierul pentru o bucată de pâine, o cameră
de dormit şi un veştmânt ca să se apere de asprimea frigului.
În anii dintâi,
aceste vulpi cu două picioare, care întrec în ipocrizie şi vicleşug pe cele cu
patru picioare din fabulele lui Esop şi La Fontaine, petrec împreună cu
servitorii cei îmbătrâniţi în păcate de tot felul, îi studiază cu cea mai mare atenţiune, încât la etate de douăzeci de ani, ei ştiu foarte bine
cum se fură cloşca de pe ouă fără să cârâie; cu alte cuvinte, ştiu cât să fure
de la aprovizionarea din toate zilele, cât de la aprovizionările cele mari, cât
de la arendarea moşiilor şi alte mai multe tranzacţiuni ale casei boiereşti în
care se află servind.
Ştim cu toţii că
între slugile de la casele bogaţilor, ca în toate meseriile sociale, există o
ierarhie oarecare. Ciocoiul, dar, îşi începe uneori cariera de la postul de
rândaş, iar alteori de la
lacheu ce se pune în coada trăsurii boierului; devine cu încetul sofragiu, apoi
vătaf de curte, iar mai pe urmă se face şi el boier; şi cu toate că unii-alţii
îi zic în deriziune boier făcut, copiii lui însă devin boieri şi fii de boieri.
În timpul pe
când ciocoiul umblă după trăsura boierului, el află toate slăbiciunile
stăpânului său şi-i ajută cât poate ca să şi le împlinească în paguba lui şi în
folosul său. Se întâmplă, însă, de multe ori ca stăpânul ciocoiului să aibă şi
virtuţi, dar aceste lucruri pătrate nu pot să intre în capul şi în inima cea
triunghiulară şi îngustă a ciocoiului plecat pe drumul de a deveni om mare cu
orice preţ.
Ca sofragiu se
obişnuieşte atât de mult cu mâncările delicate, încât nu mai poate să trăiască
fără friptură de fazan, brânză de Parma, salam de Verona, icre moi, conserve de
Franţa şi vinuri din cele mai celebre dealuri ale Europei. Astfel
dar, când ciocoiul ajunge la gradul de vătaf, este corupt moraliceşte şi
fiziceşte până la măduva oaselor.
Înălţat la acest
din urmă şi mai suprem grad al slugăriei, ciocoiul devine prevăzător ca un
prezident de cabinet… din Europa. Ideea ce-l preocupă ziua şi noaptea este de a
afla metodul prin care să-şi facă stare. Diferite planuri i se prezintă în
imaginaţiune, unul mai întunecos decât cellalt; le studiază pe toate şi,
găsindu-le realizabile, le pune în lucrare fără mustrare de conştiinţă.
S-a zis de mai mulţi filozofi şi cărturari că conştiinţa este cel
mai aspru jude al criminalului. O fi, nu tăgăduiesc, dar vătaful de curte
cunoaşte secretul de a face din acest aspru judecător un consilier întocmai
după cum îi trebuieşte lui.
El zice în sine:
Tot omul este creat de Dumnezeu cu dreptul de a se hrăni pe pământ; de ce dar
unii oameni au mai mult decât le trebuie, când alţii nu au nici chiar
mijloacele necesare spre a se susţine? De ce unii sunt puternici şi alţii
nebăgaţi în seamă? De ce unii stăpânesc pământuri întinse, iar alţii nu au nici
chiar pământul necesar spre a se înmormânta? Aceasta este o stare de lucruri
anormală zice înţeleptul vătaf de curte şi cată să o combat din toate puterile,
adaugă el.
Astfel dar, omul
nostru, mergând din raţionament în raţionament şi din deducţie în deducţie,
devine comunist, fără ştirea lui, şi începe a pune în lucrare această doctrină
atât de frumoasă şi egalitară în aparenţă, cât este de hidoasă în fond.
Nu trece mult şi
ingeniosul vătaf de curte se pune cu ardoare a nivela starea societăţii… Îşi
cumpără moşioare, vitişoare şi alte diminutive de acestea care fac viaţa lesne
şi plină de plăceri.
După ce a ruinat
de ajuns pe nenorocitul boier, care nu l-a lăsat să piară de foame pe drumuri
şi după ce şi-a luat rangul de pitar, la care nu este vătaf de curte care să nu
aspire, omul nostru caută un pretext şi părăseşte casa stăpânului său tocmai
atunci când acesta simte cea mai mare nevoie de dânsul.
Este cunoscut că
omul îmbogăţit prin furtişag nu se satură niciodată de avere, oricât de bogat
ar deveni, ci, din contra, caută noi mijloace de a-şi mări bogăţiile.
Căsătoria, dar, devine pentru dânsul o nouă mină de exploatat. Se propune ca
ginere pe la toate fetele bogate; trimite samsari de căsătorie în toată ţara şi
nu se însoară decât numai atunci când găseşte o zestre după placul lui, fără să
se tulbure cât de puţin dacă femeia cu care-şi leagă soarta este jună, frumoasă
şi crescută bine, sau slută şi depravată.
Omul ce se
însoară numai pentru ca să-şi mărească starea niciodată nu ia soţie bună.
Ciocoiul o ştie şi aceasta, dar îi pasă foarte puţin, căci el nu are altă ţintă
decât realizarea planurilor sale celor ambiţioase. N-apucă să treacă luna de
miere şi casa ciocoiului devine o cafenea în care se adună toată lepra
societăţii. Soţia lui devine o Messalină; copiii se nasc Dumnezeu mai ştie cum,
cresc împreună cu slugile şi, tocmai când ajung la gradul cel mai înalt al
corupţiunii, îi trimite în Franţa ca să înveţe carte.
Nenorociţii
copii, lipsiţi de educaţiunea morală şi neîntăriţi prin virtuţi şi exemple de
onoare învăţate din casa părinţilor, cum ajung la porţile Parisului, cad în
mâinile femeilor şi junilor celor stricaţi, care îi depravează şi mai rău; iar
când se întorc în patrie, în loc să aducă cu dânşii luminile Europei
civilizate, nu aduc decât viciul şi depravarea sau, dacă vreunul dintr-înşii
reuşeşte a învăţa câte ceva, această cultură intelectuală, nefiind susţinută de
o educaţiune morală, produce mai mult rău decât bine nenorocitei ţări ce
hrăneşte în sânu-i asemenea vipere.
Ciocoiul sau
puiul de ciocoi, ajuns om de stat, se deosebeşte de omul onest prin mai multe
fapte, iar mai cu seamă prin purtarea sa. El nu se pronunţă definitiv pentru
nici o doctrină politică, nu se face adept credincios al nici unui partid, nu
doară că are spiritul drept şi nepărtinitor, ci ca să poată exploata deodată
toate doctrinele şi partidele în folosul său.
Amorul de
patrie, libertatea, egalitatea şi devotamentul sunt vorbele sacramentale ale
ciocoiului, pe care le rosteşte prin adunări publice şi private; dar aceste
virtuţi cetăţeneşti, de care face atâta pompă, nu sunt decât treptele scării pe
care voieşte a se sui la putere; şi uneori, când ele nu-i servă de ajuns, el
aleargă la străini şi primeşte de la dânşii posturi în ţara sa.
Ajuns la gradul
de mărire pentru care a comis toate mişeliile, a suferit toate umilinţele şi a
declamat, fără de a le simţi, toate virtuţile din lume, ciocoiul îşi ridică
masca ipocriziei de la ochi şi se arată lumii în mizerabila şi urâcioasa
nuditate a sufletului său celui mic.
Inima lui,
asprită de suferinţele, umilirile şi înjosirile prin care a trecut, devine
incapabilă de orice simţământ frumos şi uman. Libertatea presei îl supără, căci descoperă
inechităţile vieţii sale şi nu-l lasă să despoaie de averi pe stat şi pe
particulari; funcţiunile statului le împarte la ciocoi cu cea mai mare
prodigalitate şi, ca să se poată folosi mai bine de orânduirile în servicie,
îşi recrutează un ciocoi tot de calibrul său şi speculează printr-însul pâinea
nenorociţilor funcţionari.
Iată tipul
ciocoiului din toate ţările şi mai cu seamă din ţara noastră, unde lumina
adevăratei civilizaţiuni n-a risipit încă norii cei groşi ai ignoranţei şi ai
depravaţiunii. Iată tipul ce ne propunem a
urmări în deosebitele faze prin care el a trecut în secolul nostru, de la
ciocoiul cu anteriu şi cu călămări la brâu al timpilor fanariotici, până la
ciocoiul cu frac şi cu mănuşi albe din zilele noastre".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu